parole, parole, parole

La traductora traduïda

In esvoranc on 3 Setembre 2014 at 8:40 am

Hi ha una munió de traductors traduint a les seves llengües un grapat de poemes meus que no s’han publicat en català. Al francès, al maltès, a l’italià, a l’eslovè, a l’anglès, a l’àrab. A l’amazic, si aconsegueixo convèncer l’argelina que s’inventi les paraules que li falten perquè no les han dit mai a casa.

Fa temps que són amb mi, aquests poemes. Els he reescrit, els he esporgat, els he cuidat com petits cactus que volen poca aigua i molt de sol. Els he cuidat perquè eren meus, i ara ve tota aquesta gent i els explora, els interroga, els analitza, els sent, els repeteix, se’ls emporta a una altra llengua, a altres imatges, a altres platges.

Em pregunten pels matisos i m’adono llavors del significat real de cada paraula. I em sento nua, com si m’haguessin entrat a casa mentre dormia, com si haguessin begut a la meva tassa. Com si no hagués estat jo qui els ha posat la clau a la butxaca.

Havia, escrit, ingènuament, poemes. Com si no hagués de llegir-los mai ningú, havia escrit poemes. I ara, de cop, se’n van a passejar per altres mons.

No havia entès mai com ara el sentit veritable de la traducció; la violència d’analitzar un text, empassar-te’l, digerir-lo, treure’l pels caps dels dits, per les tecles de l’ordinador, i crear-ne un altre, en la llengua pròpia, amb els mateixos ossos i la mateixa carn i la mateixa pell, arranjats en línies netes, transformats en un cos diferent, un cos abraçable en un altre indret.

  1. Ha de ser ben xunga la feina de traductor quan et toca traduir un poema. Pobrets, els compadeixo.

Deixa un comentari

