parole, parole, parole

M’arriba l’eco

In és música viure on 22 Juny 2012 at 12:02 pm

Fa deu anys vaig escriure un conte. Era un conte senzill, que em brollava de molt endins. Era un conte amb el final que hauria volgut de petita, amb una mare que t’abraça i que et diu que tot anirà bé. Era un conte, sobretot, sincer. Naixia de la sensació que s’ha de poder fer alguna cosa, que jo puc fer alguna cosa. Modesta, insuficient, però alguna cosa que amb una mica de sort ajudi algú altre a sortir de l’infern. La història tractava d’una nena que aprenia a demanar ajuda quan abusaven d’ella.

Es deia Crida ben fort, Estela!, i trigaria sis anys a publicar-se. Va ser gràcies a la il·lustradora Martina Vanda que, quan jo ja havia defallit davant els copets a l’esquena de les editorials catalanes (“el conte està molt bé, però no té sortida comercial”, “és molt valent, però els pares no el compraran”, “no us cobrem les despeses de gestió, però l’edició l’heu de pagar vosaltres”), va traspassar les fronteres i va trobar una editorial mexicana que s’hi va llançar de cap. Entre la infatigable Joanaina Font i jo el vam traduir al castellà i el 2008 vam tenir a les mans una primera edició de ¡Estela, grita muy fuerte!

Un any més tard, l’associació RANA, de les illes, se’l va fer seu i el va editar, finalment, en català. Des de llavors han anat a escoles a explicar el conte, a parlar amb els nens, amb els mestres, amb els pares… A trencar un silenci de què tots som còmplices i que permet que hi hagi nens que es pensin que estan sols davant el terror, que no hi haurà ningú que vulgui ajudar-los perquè el que els passa és tan horrible que no es pot ni anomenar.

Les noies de RANA m’escriuen de tant en tant i m’expliquen que el conte té bona rebuda, que els nens parlen obertament i sense por del tema, que els mestres s’hi impliquen… I tot això em feia contenta, és clar. Però no ha sigut fins avui que m’ha arribat de veritat l’eco del crit de l’Estela. He pogut llegir la carta que ha escrit una nena d’onze anys després de llegir el conte i participar en un taller de prevenció d’abusos sexuals que oferia RANA a la seva escola.

Amb paraules senzilles, amb una ortografia titubejant, amb valentia i força, resumeix exactament tot el que jo volia fer-li arribar, sense saber que existia, quan vaig escriure el conte.

Penso que les editorials catalanes tenien raó: no és un conte per fer-se ric. Però gràcies a institucions i ONG, se n’han repartit més de 100.000 exemplars en dos continents. S’han elaborat guies didàctiques, s’han fet tallers de prevenció, s’ha parlat dels abusos amb qui els pateix: els nens. I com a mínim una nena ha rebut el missatge, l’ha entès, se l’ha fet seu, ha descobert que pot actuar per protegir-se i ajudar els altres si cal.

Només per això, només per la carta que he llegit avui, sé que val la pena continuar escrivint el que em surti del fons del fons. Perquè de la merda, si es barreja amb bona terra, amb aigua, amb llavors, en neixen flors.

Anuncis
  1. Felicitats!, no coneixia el conte, però celebro la valentia de tractar temes que fan por, però existeixen, malauradament. És una bona eina per la mainada.

  2. Felicitats, les bones accions, les q provenen del fons del cor acaben tenint recompensa. M’he emocionat i compartire el teu post amb els meus amics. Gracies

  3. Quan una persona sembra bones accions, recull bones noticies. Felicitas, m’ha emocionat el teu escrit d’avui, tot i que tots els altres no em deixen mai indiferent! El co
    Partire amb els meus amics

  4. Jo el vaig veure en una jornada a la UdL sobre les dones, i em va agradar molt. És efectiu: la veu pot més que la mirada compassiva i el silenci.
    Jo també escric, tradueixo i dono classes. Passa’t pel meu bloc, quan vulguis.
    Salut, i ombra!

Deixa un comentari

